Jump to content

Jak zbudować własny FreeTrack 3 point IR LED


Mam pytanie odnośnie ustawień FT. Ogólnie jestem zadowolony, ale jest coś, z czym nie wiem jak sobie poradzić. Nie wiem, czy tak już jest, czy też może coś nie do końca mam dobrze ustawione. Nie jest to wielki problem, ale jeśli można, chciałbym się tego pozbyć.

Jak patrzę za siebie, niezbyt szybko, to na godzinie 9 jak i 3, mam szybszy przeskok kamery. Nie jest to skok, ale kamera jakby w tych miejscach szybciej się przesuwa i czasami trudno mi złapać właśnie te miejsca.

Jeśli trzeba, wkleję ustawienia. Generalnie na krzywych nic nie ruszałem, poza Deadzone. Yaw etc jest na średnich, X, Y, Z na wysokich. I to jest chyba optymalne w moim odczuciu jeśli chodzi o zakres i szybkość ruchu, tylko ta 3 i 9.

:)s  :salute:

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

To co opisujesz to generalnie zależne jest od krzywych bo to nimi ustawiasz reakcję (czułosć) przy danym wychyleniu. Ustawiałem FT dwóm osobom ale zawsze robię to przez teamviewer bo pisać na forum to można i tydzień ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites


To co opisujesz to generalnie zależne jest od krzywych bo to nimi ustawiasz reakcję (czułosć) przy danym wychyleniu. Ustawiałem FT dwóm osobom ale zawsze robię to przez teamviewer bo pisać na forum to można i tydzień ;)

Teamviewer? Hmm... Zaś nie wiem co to i z czym się je. Poszukam u wujka G. Ok, pobrałem. Jak zobaczę Ciebie na WT to zapukam i omówimy jak to zrobić z tym TV.

:salute:  :)s

 



Sprawdź wymiary "clipa". Jeżeli są jakieś różnice pomiędzy tymi jakie masz we freeTracku to może być przyczyną.

Czy masz na myśli sam clip - to co mam na czapce? To nie klip, tylko... 3Points Cap, czyli to co mam na czapce, czy też masz na myśli odległości diód do... ucha? (zakładka model i na dole są suwaki z wymiarami) Konstrukcja jest że tak powiem w wymiarach z FT, tu nie ma problemów, może w milimetrach. Tego drugiego nie ruszałem - może to. Gdzieś na FT widziałem o tym foty, być może o to chodzi. Dzięki za sugestie. Model position.

 

Sprawdzę.

Ok. Okazało się, że miałem na dole 0/160/-70, a po zmierzeniu 0/165/-130. Jest lepiej. Poprawiłem też nieco krzywą Yaw. Ma uwypuklenie teraz. Wcześniej była to prosta jedynie z Medium Deadzone.

:salute:

Post zostawię jak jest. Może komuś się przyda.

Dzięki Wam.

:)s

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozwolę sobie wyjaśnić jak działa FreeTrack, dlaczego są diody IR i czemu niektórzy używają odblasków. Zaczynając zabawę z FT byłem kompletnie zielony i właśnie brakowało mi takiej ogólnej wiedzy tak aby zbudować to z myślą o tym jak to będzie potem funkcjonować.

FreeTrack działa na podobnej zasadzie co motion-capture, czyli przenosi ruch rzeczywisty do wirtualnego. Aby to działało jak trzeba, kamera musi widzieć minimum 1 wyróżniający się punkt. Dlatego da się to zrobić nawet świecąc latarką w kierunku kamery. Jednak aby rozglądanie było bardziej odwzorowane wymagane są minimum 3 punkty, 4 punkty które podają nie zmieniają ani nie poprawiają niczego(a nawet w mojej teorii zwiększają obciążenie CPU).
Dlaczego najczęściej buduje się freetracka na opartego na diodach IR? Przede wszystkim światło IR jest niewidzialne dla oka, a dla kamery jest najlepiej rozpoznawalne oraz można dzięki temu przyciemnić kamerę(filtry) tak aby widziała TYLKO te diody przez co freetrack nie będzie szalał. 
Budowa na odblaskach jest dużo prostsza ale wiąże się z ryzykiem wyłapywania innego źródła światła przez kamerę gdyż odblask nie jest na tyle mocny aby można było przyciemnić całkowicie kamerę. Oczywiście da się grać nawet z lekko świecącym światłem w tle ale kiedy przyjdzie nam światło słoneczne(np padające na ścianę) wtedy kamera wyłapuje to i pojawia się kolejny punkt który kamera interpretuje jako punkt ruchu.
Do budowy FT na odblaskach jedyne co jest potrzebne to kamera z diodami IR albo inne źródło IR które będzie świecić na odblaski w taki sposób aby światło IR odbijało się w stronę kamery.
Przy budowie czapki bądź klipsa trzeba pamiętać o zachowaniu proporcji - robienie tego na czuja może potem zaowocować bardzo dziwnym odwzorowaniem ruchów a czasem nawet zupełny jego brak. Trzeba również pamiętać o wybraniu diod, odblasków tak aby świeciły w jak najszerszym kącie przez co przy odchylaniu głowy nie gubił się punkt.

Po zbudowaniu FT przychodzi kolej na konfiguracje programu. Z tym jest trochę trudniej i tak naprawdę trzeba metoda prób i błędów dopasować to pod siebie. Warto jednak dowiedzieć się co robi każdy suwak z osobna, ale to już temat na kiedy indziej.

  • Upvote 3
medal medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nic się nie wyświetla.

Ja kupiłem w Tesco lampkę na rower - całe 6 złotych, albo mniej teraz. Nie wiem czy jeszcze są. Inny zestaw, to 10 złotych, a masz dwie te same lampki - na 3 diody.

Lutownica, z małym grotem, łatwiej lutować, cyna oraz kalafonia, dwużyłowy kabel - 1 metr, 3 diody, te z lampki mają zbyt krótki nóżki, jakiś 1-2mm.

Ja się z tym nieco męczyłem, to mogę podpowiedzieć, iż z tej płytki należy wylutować diody, ale tak, by została cyna. W otwory po starych nóżkach wsadziłem nóżki odcięte z innych diod. Po co tak? Układ bardzo delikatny i lepiej mieć na tej płytce sztywne mocowanie.

Następnie do tych nóżek dolutowałem kabelki, zdaje się że 0.5 (metr kosztuje jakąś złotówkę). Dwużyłowe oczywiście muszą być.

Aha, diody należy spiłować, często są okrągłe na końca, więc drobny papier i wiadomo... szuru-szuru... aż będzie płaska. Kable należy zaizolować, wystarczy jeden, np. ten od +.

Aha, co do diod IR. Jak sprawdzić czy kamera widzi (nim zaczniemy nasze eksperymenty i zakupy). Celujemy w odpaloną kamerę pilotem od TV. A jak diody? Mierzymy w nie aparatem fotograficznym z komórki.

[attachment=13898:3 led lamp.jpg]

 

[attachment=13900:3 led lamp 01.jpg]

 

Dlaczego lampka? Bo można włączyć/wyłączyć. Ma trzy fazy świecenia, ostatnia to świecenie stałe. Baterie z Tesco to lipa, ale każda inna 1.5V wystarczy.

Całość finansowo to jakieś 20-30 złotych maksymalnie. Fotki czysto poglądowe. Gdyby ktoś chciał lepsze, zrobię i wkleję. Trzaskałem teraz, na szybko.

:good:

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Zamierzasz to całe koromysło, z dwiema bateriami nosić na głowie? Z boku? W ręku może nie wydawać się ciężkie, ale po powieszeniu na słuchawkach jednak je poczujesz. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baterie są bez sensu z dwóch powodów:

-są ciężkie

-szybko się rozładują (jak ktoś się uprze to bez akumulatorów ani rusz).

 

To co zbudowałem ostatnio waży niewiele i nie czuję że mam cokolwiek przymocowane do słuchawek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak a propos, bo jakoś od dłuższego czasu nie mam szans wykonać sobie własnego clipa (właśnie brak czasu), czy można zamiast tego kupić samego clipa od TrackIR i stosować go z jakąkolwiek przerobioną kamerką? Ktoś z was próbował już takiego rozwiązania?

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoro nie masz czasu żeby zrobić clipa, to skąd weźmiesz czas, żeby przerobić kamerę? 

http://www.pilots.pl/product_info.php/products_id/381 - 2 stówy... jak dla mnie nie warto, jak już to albo brać cały zestaw TrackIR albo robić całego Free Tracka.

 

Przerobienie kamery to 15 minut (już przerobiłem jakiegoś Logitecha), zrobienie clipa ok 1 godziny, biorąc pod uwagę, że wszystko muszę wykonać w robocie (łącznie z pracami mechanicznymi), bo w domu nie mam narzędzi, to dużo lepszym dla mnie rozwiązaniem będzie wydanie 2 stów, w sumie to 1-2 wyjścia do knajpy w Wawie, tyle jestem w stanie poświęcić  :)s

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Pracami mechanicznymi? Jakimi pracami mechanicznymi? Masz do wygięcia drut i zlutowania 3 diody, to wszystkie prace mechaniczne, kombinerki i lutownica plus taśma izolacyjna, to max co do tego trzeba :) Poniżej 30 minut roboty.

No ale jak wolisz oczywiście - link do sklepu masz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pracami mechanicznymi? Jakimi pracami mechanicznymi? Masz do wygięcia drut i zlutowania 3 diody, to wszystkie prace mechaniczne, kombinerki i lutownica plus taśma izolacyjna, to max co do tego trzeba :) Poniżej 30 minut roboty.

No ale jak wolisz oczywiście - link do sklepu masz.

 

To zależy jak chcesz żeby wyglądał klip i do jakich słuchawek ma się go połączyć, więc jest trochę prac mechanicznych (czapka nie wchodzi w grę, nienawidzę czapek nawet w zimę).

Linka sobie znalazłem sam w niemieckim sklepie, z kosztami transportu wychodzi nawet taniej.

 

BTW cały TrackIR z clipem w Stanach kupiony w jakiejś promocji kosztuje jakieś 600 zł (w przeliczeniu), niestety jak się doliczy podatki dobija do 900. No cóż, Polska bagata kraj, z bogatymi obywatelami, nie to ca te bidoki w Stanach.

 

@Gombrowitch jest wszystko na stronie FreeTrackIR, łącznie z wyliczenie części jakie będziesz potrzebował w zależności od zasilania (druga sprawa, zakup tych części, w Wawie to jakaś masakra).

medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baterie są bez sensu z dwóch powodów:

-są ciężkie

-szybko się rozładują (jak ktoś się uprze to bez akumulatorów ani rusz).

 

To co zbudowałem ostatnio waży niewiele i nie czuję że mam cokolwiek przymocowane do słuchawek.

Całe 10 gram, z lampką 40. Dla porównania paczka fajek waży nieco ponad 10. Mam nadzieję, że to mi karku nie złamie.

 

Jak szybko? Po godzinie? Po 3? Po kilkunastu? Kilkudziesięciu?

;)s

Nie demonizujecie za bardzo?

  • Upvote 2
medal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uwierz mi że będziesz to czuł, w moim pierwszym modelu miałem tylko kabel usb taki standardowy gruby, sama jego waga jak wisiał mi przeszkadzała.

 

Nie wiem jakie ty baterie chcesz dać co ważą 10 g, bez paluszków AA lub AAA nie zaczynaj nawet. Tyle że one nie ważą 10 g.

 

Jedna dioda IR jaką mam pobiera 50 mA prądu. Razem to 150 mA. Przy czym potrzebuje napięcia 1.5 V aby zacząć świecić, przy 3 diodach to jest 4.5 V, żeby takie min. napięcie osiągnąć potrzebujesz 4 aku AAA/AA - ile ważą 4 aku AAA?

Razem to da 3600 mA pojemności co wystarczy na 24 h grania w teorii, bo w praktyce napięcie na aku w miarę rozładowywania spada, diody zaczną świecić co raz słabiej i będzie trzeba aku wymienić.

Możesz połączyć diody równolegle ale i tak będziesz potrzebował minimum 2 AAA i czas pracy skróci się o połowę.

A jeden zrobiony kabelek USB załatwia temat tym bardziej że i tak siedzisz przy kompie a nie latasz z tym po polu ;P

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Też chciałem zrobić kiedyś FT na baterii, ale kupiłem 6V baterię do aparatów fotograficznych, taką niedużą, jak pół paluszka... nie pamiętam już ile wytrzymała, ale bardzo krótko. Najlepiej kupić w elektronicznym cienki dwużyłowy przewód, wtyczkę usb i nic nie trzeba kombinować z ciężkimi akumulatorami z boku głowy.

Mam customowe słuchawki, zrobione z zagłuszek Peltora, z kablem 6 żyłowym od gruszki CB i już waga samego przewodu jest wyczuwalna, co dopiero kilka baterii. Glowy to nie złamie, ale zmniejsza komfort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Gombrowitch jest wszystko na stronie FreeTrackIR, łącznie z wyliczenie części jakie będziesz potrzebował w zależności od zasilania (druga sprawa, zakup tych części, w Wawie to jakaś masakra).

 

Gdzie konkretnie? Nie mogę tam nic takiego znaleźć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego, co widzę, to nie jest opisane krok po kroku, co zrobić. Jest tylko opisane, czego potrzeba do wykonania, ale nie jak to wykonać.

To zrób pierwszego freetracka na jednej diodzie. Ja takiego mam. Dioda , rezystor i stara ładowarka od telefonu. Diodę mam przyklejoną taśmą do daszka czpki.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...